
Dat het Apple Car-project langzaam maar zeker steeds serieuzere vormen begint aan te nemen werd begin vorige maand al duidelijk, toen vanuit Hyundai gelekt werd dat ze hierover met Apple in gesprek waren. Inmiddels komen meer details naar buiten die duidelijk maken hoe serieus dit is.
Het eerste is dat Dr. Manfred Harrer bij Apple gaat werken, tot voor kort de Chassis Vice President bij Porsche. Met andere woorden, Apple is al zover dat er aan het chassis gewerkt wordt, en zorgt ervoor dat ze daar top-talent binnen krijgen. Manfred Harrer was onder andere betrokken bij de ontwikkeling van de Porsche Taycan, de eerste volledig elektrische generatie van Porsche.
Manfred Harrer zou één van de topmensen in dit veld zijn en staat binnen zijn veld bekend als één van de besten. Hij stond trouwens niet alleen aan de wieg van de Porsche Taycan, bij Porsche stond hij ook een tijd aan het roer bij de afdeling die de Cayenne SUV produceerde.
E-GMP BEV platform?
Bijna tegelijkertijd kwam ook analist Ming-Chi Kuo met een aantal details. Zijn bronnen vertellen hem dat Apple waarschijnlijk het Electrical-Global Electric Platform (E-GMP) battery electric vehicle (BEV) van Hyundai gaat gebruiken, een platform bestemd voor elektrische voertuigen in het hoogste segment. Dit platform heeft twee electro-motoren, batterijcellen die meer dan 500 km radius mogelijk maken en 18 minuten op 80 procent van het vermogen kan komen.